Crocks, mossies en ander ongemak

29 april 2017 - Sydney, Australië

Kamperen terwijl het meer dan 35 graden Celcius is, vlak na het natte seizoen in Australies 'Top End'? Dat is een uitdaging. Je hebt de tent nog niet van het dak van de auto gehaald of je bent doorweekt van het zweet. De volgende ochtend doe je het omgekeerde: de tent moet weer op het dak van dezelfde auto en je bent? Doorweekt, inderdaad. En minstens 40 muggenbeten rijker. Want de plek onder de boom, perfect in de schaduw, bleek ook de favoriete plek van een zwerm muggen te zijn. Muggen die er toch al in grote getale waren omdat diezelfde camping 3 weken eerder nog onder water stond en dus gesloten was. Het blijven immers Wetlands. Maar wat is de natuur weer indrukwekkend en anders dan we tot nu toe gezien hebben!

6 dagen hebben we met z'n 3-en rondgetrokken. Van Darwin (waar we inkopen hebben gedaan voor minstens 4 dagen, inclusief 37.5 liter water) naar Katherina Gorge via Kakadu National Park weer terug naar Darwin. We waren een dag eerder terug dan vooraf gedacht: vluchtend voor de hitte en de muskieten hadden we een enorme behoefte aan een hotel met zwembad en airco. Het gaf ook de mogelijkheid om wat meer van de geschiedenis van Darwin te leren, zodat we nu weten dat de Japaners tijdens WOII hier meer bommen hebben afgeworpen dan boven Pearl Harbour. Indrukwekkend is het ook om te zien hoe de stad is herbouwd nadat orkaan Tracy in 1974 90% van de stad in puin heeft gelegd.

Maar eerlijk is eerlijk, de 4 dagen die we in de bush hebben doorgebracht, ouderwets scheurend met een 4WD over stoffige dirt-roads (voorzover toegankelijk, het zijn immers Wetlands, vlak na het regen seizoen) waren geweldig. Na onze eerste hike (slechts 12 km, wat ruim 3 uur in beslag nam) besloten we niet langer dan een uur per keer te lopen. Maar ook dan waren er genoeg mooie dingen te zien. Van mooie uitzichten, ruige rotspartijen, idylische rockpools tot eeuwen oude rotstekeningen bij Nourlangie Rock. Nooit geweten dat dit deel van het land, in deze periode, het best per boot te bekijken is. De Yellow River en South Alligator River zijn enorm uitgestrekt met een rijkdom aan vogels en krokodillen. De tocht over de Adelaide River was puur fun: crocks die bijna je fotocamera uit je handen happen hadden we nog niet eerder gezien.

Terwijl Ingrid, Niels en ikzelf al zwetend genoten van al dit moois, was Emma aan het 'zweten' voor haar halfjaar examens die deze week zijn begonnen en haar Nederlandse eindexamens van volgende week. En Rick bereidt zich al fietsend mentaal voor op zijn terugkeer over 3 weken naar Nederland, waar hij al fietsend op zoek zal gaan naar een kamer in Rotterdam. Ieder krijgt wat hem of haar toekomt.

Cheers, Paul

1. Ed en Bar:
    Leuk weer Paul!
    Wij zetten vast wat bitterballen klaar voor Rick
    Heel veel succes voor Emma xxxx
  2. Edith:
    29 april 2017
    Leuk om weer jullie avonturen te lezen. Het blijft een fascinerend land dat nooit verveelt volgens mij!
    Succes met de examens en goede reis naar Nederland !
    Groeten, Edith
  3. Judith M:
    29 april 2017
    Ik ben voor één keer geloof ik niet jaloers op een tripje van jullie!
    Groetjes aan jullie allemaal,
    Judith
  4. Leendert:
    29 april 2017
    Super avontuur weer Paul & fam. Kakadu National Park staat ook (nog) op ons lijstje. Denk dat het maar een andere periode moet worden dan die van jullie, ha-ha. Maar net wat je zegt, wetlands, blijven wetlands...

Gr, Leendert.
  5. Martine:
    30 april 2017
    Mooi avontuur weer met prachtige plaatjes! Go Emma met je Nederlandse en Australische examens!