Kilometervreter

6 oktober 2014 - Sydney, Australië

5 maanden nadat het in Europa 'dag van de arbeid' is, zit ik hier op 'Labour Day' te genieten van mijn laatste dag vakantie. De eerste vakantie die we hier hebben gehad, en die was meer dan verdiend (vinden wij......).

De kids hebben een behoorlijk intensieve eerste blok op school gehad. Ze hebben zich er geweldig doorheen geslagen, soms met een dosis stress en tegenzin, soms ook met verbazing (of zelfs verbijstering) over hoe de dingen hier op school gaan. De frustratie bij Ingrid, toen ze haar eerste verkeersboete reed, was ook groot. En dat dan weer tot mijn vreugde, omdat ik nu niet de enige ben met een boete achter mijn naam, en zeker ook niet meer met de hoogste boete. Ha!

Dus vrijdag, anderhalve week geleden, zijn we begonnen aan een prachtige rondtocht door NSW en Victoria die ons langs een heel aantal Australische hoogtepunten bracht.  In totaal hebben we ruim 2.500 km gereden en in 9 nachten op 7 locaties geslapen. Wagga Wagga, Warrnambool of Cowes kennen geen geheimen meer voor ons, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Het was ook erg leuk om de verschillen tussen Sydney en Melbourne en Canberra te zien. Volstrekt andere stedenen, waarbij Canberra er boven uitsteekt wat saaiheid betreft. Het was erg leuk om daar het parlement te bezoeken. Maar het lijkt behoorlijk op een mausoleum, dus ik zou niet verbaasd zijn als Lenin of Stalin daar hadden gelegen. Onderweg genoten we van IPod, iPad of wat moeder natuur ons te bieden had. En dat was veel. We hebben onze eerste 'wilde' Kangeroe gezien, en ook een koala met jong en walvissen met jong voor de kust van Warrnambool, pinguïns bij Melbourne en op Phillip Island, zwarte zwanen en pelikanen. Ondertussen genoten van de enorme maat van het land. Buiten Sydney, waar we 'genoten' van files op zowel de heen als de terugweg, is het land groots, uitgestrekt en leeg. Prachtige heuvels wisselen ondoordringbare wouden af. 100-den kilometers achter elkaar. Hoogtepunt? De magnifieke Great Ocean Road, 10-tallen kilometers kust met prachtige rotsformaties. Of de pinguïns die als waggelende mannetjes na zonsondergang de zee uit lopen. Of het restaurant in Merimbula dat heerlijk eten had, terwijl we ondertussen genoten van het uitzicht over de baai.

Morgen begint het 'echte' leven weer. Het laatste blok op school, de volgende deadlines op het werk. Maar ach, dat is pas morgen. Nu maar eerst de BBQ aan.

cheers, Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    6 oktober 2014
    Weer geweldigenoten! Fijn ook om te weten van Canberra..... mausoleum...hahaha :-)
  2. Leendert:
    6 oktober 2014
    Prachtig verhaal weer Paul, brengt ook mooie herinneringen naar boven, herinneringen die overigens nog dicht aan het oppervlak zijn... De prachtige rit van Sydney naar Warrnambool, de Great Ocean road (wij reden 'm van west naar oost), het Logans beach whale nursery uitkijk platform op die route, Melbourne, de st.kilda pier etc, etc. Maar ook de herinnering aan onze bekeuring. Een boete omdat de auto in de verkeerde richting stond geparkeerd!! (in Surfers Paradise, Qld) Gepraat als brugman, zonder resultaat.

Heerlijk om je verhalen te mogen lezen en de foto's te kunnen zien. Ik krijg iedere keer weer een soort van heimwee met een nieuw verslag van je. Paul & gezin, geniet van jullie tijd in Oz, want wat jullie met z'n allen doen en beleven is heel bijzonder!
  3. Taco Koster:
    6 oktober 2014
    Wat leuk om te lezen. Alle goeds met elkaar gewenst!!
  4. Femmy:
    6 oktober 2014
    Wat een schitterend land en prachtige foto's. Smaakt naar meer foto's!! Veel sterkte met het oppakken van de draad van het gewone leven. Liefs Femmy
  5. Ed en Bar:
    6 oktober 2014
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben. Succes morgen weer! En ach, de tijd gaat zo snel, dat ene blokje op school gaat vast ook zo voorbij... ;)
  6. Nicolette:
    6 oktober 2014
    Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Het lijkt mij een geweldige reis die jullie gemaakt hebben. Volgende week begint hier de herfstvakantie. Onze reis gaat naar zuid Limburg.
  7. Lotte:
    6 oktober 2014
    Ziet er heel mooi uit! Ik geloof graag dat jullie ervan hebben genoten!
  8. Martine:
    7 oktober 2014
    Dat ziet eruit als een topvakantie! Echt geweldige foto's! Naast het natuurschoon ook mooi om te zien dat niet iedereen uit het gezin het cool vindt om met een helm op te fietsen, daar is gelukkig nog niks veranderd :-)
    Succes weer met werken en met school voor de kids.
  9. Carola bus:
    8 oktober 2014
    Ik mis de foto van Emma in zomeruniform! Nog 42 dagen. See you.
  10. Karin Kruidenier:
    12 oktober 2014
    Jeetje, jongens wat mooi allemaal. Dat is wel even iets anders dan een tentje op een camping in Frankrijk. Leuk hoor. Kijk, dat pikken jullie toch maar mooi weer mee. Inmiddels is het harde leven weer begonnen waarschijnlijk. Jammer is dat dan weer. Maar goed, op naar de kerst. Wij hebben bijna herfstvakantie. Gaan een paar dagen naar de Veluwe.......Ook leuk. Doeg, groet aan allemaal van ons.
  11. Arne Lang:
    5 december 2014
    Hoi Paul,
    Dat zijn mooie verslagen! Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zelf vertrek ik binnenkort naar Australië, waarbij ik (met vrouw) rond oud-en-nieuw (31-12 tot 4-1) in Sydney ben. Als het voor jou uitkomt, dan lijkt het mij leuk om samen verhalen uit te wisselen.
    Groetjes,
    Arne
  12. Marian Toonstra:
    5 december 2014
    Ha Ingrid (en familie),

Goed te lezen hoe het moet jullie gaat. Eindelijk bijna 'zomervakantie' als je het mij vraagt. Is de Sint ver weg? Ik mis je wel op school soulmate. Liefs Marian