Terug, voor even

10 juli 2016 - Sydney, Australië

Het is altijd weer een feest om even terug in Nederland te zijn. Geweldig om vrienden, familie en collega's weer te zien en spreken. Ook al lukt het nooit iedereen te ontmoeten die je graag weer zou willen zien. Het is ook altijd weer een mooie gelegenheid om de Aussie voorraadkast  aan te vullen met spullen die we hier niet kunnen krijgen. Naast oude kaas en de onvolprezen stroopwafels waren het dit keer ook fiets overschoenen die bij de verhuizing waren achtergebleven. Het is immers winter hier,............

Het is ook altijd weer leuk en 'verfrissend' om wereld nieuws vanuit een ander perspectief mee te krijgen. Toen we Australië verlieten was net bekend dat de Brexit een feit was (althans, dat 'het volk' gekozen had). De kranten hier vonden dat wel een beetje stoer, 'democratie optima forma' en 'Europe heeft ook wel veel problemen die ze niet kunnen oplossen'. De kranten in Nederland schetsten toch wel een iets ander beeld. Wat minder leuk is, maar mogelijk evengoed 'verfrissend': politiek 'daar en hier' lijkt toch ook wel weer veel op elkaar. Vorig weekend hebben we hier verkiezingen gehad, omdat Turnbull (en daarvoor vele anderen met als laatste de onvolprezen Tony Abbott die ik druk folderend op 'mijn' bushalte reclame voor zichzelf zag maken) er een beetje een zooitje van hebben gemaakt. Het duurt een week voordat de stemmen zijn geteld, zo klein zijn de marges dat schriftelijke stemmen de doorslag geven. Het lijkt er inmiddels op dat Turnbull flink verloren heeft, maar nog net een meerderheid houdt. Hij gaat dus gewoon door. Kortom, hoewel veel het zelfde lijkt geeft het reizen toch soms ook een aardig alternatief beeld van dezelfde werkelijkheid.

Wat waren de persoonlijke hoogtepunten dit keer? Niet zozeer de oude kaas die veilig in de koffer mee terug naar Sydney kwam, of de stroopwafels (hoewel erg lekker). De stop-over in Hong Kong was erg leuk. De temperatuur en luchtvochtigheid niet om te harden, maar de stad zelf een belevenis. Ik weet alleen niet of iedereen van het gezin er naar terug wil....... Wat buitengewoon mooi was: de 50-jarige bruiloft van schoonpa & ma: Nogmaals van harte en fijn dat we erbij konden zijn! Buitencategorie leuk is de immer terugkerende jetlag. Mijn Ipad (ook nuttig als wekker) was niet op te Nederlandse tijd gesynchroniseerd, dus toen ik wakker werd dacht  ik 'hé, het is 7 uur, laat ik lekker gaan fietsen'. Fout, Want 5 uur, maar wel prachtig. Vandaar de oer-Hollandse foto's die ik heb bijgevoegd. Heerlijk, geen verkeer en geen heuvels.

Maar bovenal: het was goed veel van jullie weer te zien. Familie en vrienden, daar kan weinig tegenop.

Cheers, Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dirk Kruidenier:
    12 juli 2016
    Paul,
    Leuk om je bericht te lezen. Was superleuk om weer ff lekker met jullie bij te kletsen, onder het genot van een koolhydraatarm diner. De avond was heerlijk, in alle opzichten. Blij dat jullie weer goed Down Under zijn gearriveerd. Blij dat je je overschoenen nu ter beschikking hebt. Zal wel enorm koud zijn tijdens die Australische winter! Veel groeten daar!