De actieradius wordt groter

13 februari 2014 - Sydney, Australië

Voor de komende 2 tot 3 weken zou dit zomaar de laatste log kunnen zijn. Morgen verhuizen (yes!), althans, mijn koffers weer pakken voor de volgende fase in Sydney. Maar het is nog een hele toer om in dat nieuwe huis internet te krijgen. Dat zal niet eerder worden aangesloten dan maandag over een week, maar ook daar heb ik nog geen bevestiging van. Geduld, geduld, gelukkig 1 van mijn goede eigenschappen :-(

Hopelijk doen gas en electriciteit morgen wel gewoon wat ik daarvan verwacht.

Afgelopen zaterdag de Ferry landinwaarts genomen, zover als mogelijk. Uiteindelijk aangeland in Parramatta, een suburb met een 'rijke' geschiedenis. Dit was de eerste settlement landinwaarts in Australië, 25 km van het centrum van Sydney en de plek waar de oudste boerderij van het land staat (helaas, na 3.30pm kom je er op zaterdag niet meer in) en ook het oudste openbare gebouw, the governements house. Daar een bijna privé rondleiding gekregen, wat in 15 minuten kan in ruim een uur afgewerkt, maar wel leuk en informatief. Je merkt wel dat als je wat meervlandinnwaarts komt de temperatuur gelijk een paar graden hoger is.

Dat was dinsdag helemaal het geval. Op maandag avond naar Orange afgereisd (jawel, overal kom je Nederlandse connecties tegen) en enorm gastvrij onthaald door de manager van de Branch daar. Heerlijk gegeten en in een enorm klassiek motel geslapen. Met echte dekens, dat is lang geleden. 'S ochtends om 5 uur wakker van de vuilniswagens, want overdag is het natuurlijk veel te warm om de vuilnis op te halen. Anyway, de ochtend kennis gemaakt met de collega's in het veld, die veel vertelden over wat ze doen, wat ze tegenkomen, en echt al hun klanten kennen op een manier die voor ons ongehoord is. Inclusief de kwaliteit van hun land, de familie omstandigheden, de kwaliteit als boer en ga zo maar door. Dat bleek ook toen ik  's middags op bezoek was bij een boerderij (deels vee, deels wijn), waar ik niet alleen een heerlijke lunch kreeg, maar ook een uitleg over hoe het boeren in Australië gaat. Het is je reinste risico management. De man had net het grootste deel van zijn kudde verkocht, alleen de kalveren hield hij, en de koeien die zwanger zijn. Dit was nodig om overgrazing van zijn grond te voorkomen. Door de droogte groeit er niets, is er te weinig eten voor de beesten en gaat de kwaliteit van het land achteruit. Dus als je de kudde op tijd verkoopt zijn de prijzen nog redelijk (je bent voor de grote drukte uit zeg maar), hersteld het land veel sneller, kan je dus weer eerder vee terug kopen en eerder van regen profiteren. Puur risicomanagement. Indrukwekkend en enorm verhelderend om te horen. Dit is wel wat anders dan de Nederlandse mega stallen en 'melkfabrieken'. En warm dat het was...... Ruim 35 graden.

Woensdag bijna een dubbele shift op kantoor gemaakt, maar goed, morgen doe ik het rustig aan en ga ik hoop ik van een goed glas wijn op het balkon genieten :-)

En ja, Carola, voor de Ferry naar de stad zitten we aan de verkeerde kant van Mosman, maar voor de bereikbaarheid van de school juist weer aan de goede, dit moet thuis bonuspunten opleveren. Hoe ik naar kantoor ga weet ik nog niet, in het begin iig met de bus. Op termijn toch maar een scooter overwegen. De auto is geen optie: geen parkeerplek en enorm druk.

Ik ga m'n koffers maar weer pakken.

Cheers!

1. Karin Kruidenier:
    14 februari 2014
    haha, ik ben blij met je hoor Paul. (was ik natuurlijk al) Jij geeft mij mooie informatie voor mijn AK- lessen over de boeren in Australië. Dank je wel. Wat een verschil met Nederland toch he. Vooral als je bedenkt dat wij na 3 weken droogte al beginnen te zeuren. Fijn ook voor Ingrid dat je nu die warme trip al hebt gedaan. kan zij eerst nog even wennen in de "winter". Het gaat hier weer stormen. Dat is wel jammer. Weinig winter bij ons dit jaar. Weekje krokusvakantie nu. Heerlijk. Beetje uitslapen, opruimen, lezen, bioscoopje. Even een week niks. Hoorde van Ingrid dat zij lekker een weekje naar het noorden gaan. Fijn dat het goed gaat he? Maakt het voor jou ook een stukje makkelijker. Succes met verhuizen en probeer het alvast een beetje gezellig te maken. Kaart van NL komt eraan hoor!
  2. Carola bus:
    15 februari 2014
    Hoi Paul,

Klinkt goed allemaal. Jij gaat Australie echt op een unieke manier zien op deze manier. Als tourist kom je niet zo snel op zo'n boerderij terecht, en als backpacker was ik zo verstandig om in Sydney werk te zoeken (verdiende veel beter dan op het platteland). Geniet er maar van. De foto's lijken zo uit McLeods Daughters te komen. Geweldige serie over het boerenleven in Australie was dat. Ergens denk ik dat jij die niet gevolgd hebt. Flying doctors? All the rivers run? Zijn echt hele leuke series. Misschien leuk als je een verloren dagje hebt in je nieuwe huis? Geniet van de rust in je nieuwe huis. Over een paar maanden zal het een stuk minder rustig worden. Maar wel leuker.

Groeten, Carola
  3. Frieda:
    21 februari 2014
    Paul, zo lekker bezig geweest in de warmte terwijl wij lekker in de schaduw konden kruipen. Ben blij voor je dat je een eigen stek hebt inmiddels. Wiij hebben een fantastische reis verder in downunder gehad en per vandaag nog steeds relaxed, al begint het werk weer te trekken! Als ik mijn fotoboek klaarheb ga ik je wat tips toesturen over waar je heen zou kunnen. Wij hebben erg genoten van Melbourne, de Great Ocean Road en Tasmanië (voor jouw kinderen wat minder spannend denk ik). Groet, succes met uitpakken en inrichten.
  4. Carola bus:
    22 februari 2014

Als je zoekt op tully raften in cairns dan vind je deze link ook. Dit is 1 van de leukste dingen die ik in Australie gedaan heb. Je kunt daar in de buurt ook Bungy Jumpen, maar dat is niks voor jullie, denk ik.

Monkey Mia is ook leuk. Beetje touristisch en verder is daar helemaal niets in de buurt, maar dit is wel erg leuk.

Fraser Island 4WD self drive vind ik ook iets voor jullie.

Great ocean road vond ik ook leuk. Kleine pinquinetjes kijken ook. Beiden ook iets voor jullie.

Ik zag de tips van Frieda, en moest denken aan wat ik zelf het leukste had gevonden. Vandaar de tips hierboven. In je eentje doe je toch andere dingen dan met een heel gezin.
    Je zoon is hier vanavond (ik hoef niet te zeggen welke), Mel en hij zijn helemaal happy samen.

Groeten