Alledaagse dingen

23 maart 2014 - Sydney, Australië

De 'avonturen' van vorig weekend heb ik jullie maar bespaard. Weinig prozaïsch: wassen, dweilen, schrobben. Eerste nesteldrang, wetend dat de container met huisraad ergens in de haven staat te wachten totdat 'ie geklaard mag worden? Of achterstallig onderhoud omdat de weken daarvoor weinig op dat vlak is gebeurd ('ik ben toch nauwelijks thuis.......'). Ik laat het maar in het midden, letterlijk.

De 'grote' avonturen worden misschien ook wel minder. Ruim 2 maanden in Sydney betekent ook weer gewenning en nieuwe routines. En nieuwe grote en kleine ongemakken, maar ook grote en kleine verrassingen. Als je je ogen maar open houdt!

Het strakke ritme 's ochtends begin ik al aardig aan te wennen, om 7 uur van huis weg is te doen (zolang je maar op tijd plat gaat), maar op zo'n 200 meter - nauwelijks genoeg tijd om echt wakker te worden - moet een vreselijk stijle trap van meer dan 50 treden worden beklommen. Boven ben ik, hijgend en zwetend (maar wel duidelijk minder hijgend en zwetend dan de eerste keer dat ik de trap nam) opeens in de stad, in plaats van in een enorm groen en tropische woonwijk. Omgekeerd, 's avonds ben je in 50 stappen weg van de hectiek van de stad en een enorm drukke weg en hoor je alleen nog maar cicaden en vogels. Heerlijk.

De routine 's avonds begint ook al voorspeelbaar te worden. Uit de bus vaak eerst langs de supermarkt voor verse sla oid. Koken doe ik wel weer als het gezin er is, nu eet ik meestal tussen de middag warm. Thais, Maleisisch, heerlijk . En als ik naar huis loop valt opeens op wat voor prachtige bloemen er bloeien. Zomaar, naast de stoep. In Nederland moet je daarvoor naar een bovengemiddelde bloemenwinkel ben ik bang.

Een optimale busroute heb ik (denk ik) ondertussen ook gevonden. Heen neem ik de de M30 (wat kan jullie dat schelen), maar het lekkere is, ik stap in op de 1e stop dus kan altijd zitten. En hij stopt op een paar 100 meter van kantoor. Ondertussen heb ik geleerd dat als ik de bus na 9 uur neem ik er een halte eerder uit moet. De afstand lopen tussen beide haltes is misschien 5 minuten. De bus doet er dan 15 frustrerende minuten over. Terug was ik ook erg tevreden over dit alternatief, totdat er brand was op een groot bouwproject noordelijke van kantoor. De hele stad stond vast en mijn vertrouwde en geliefde M30 weigerde te verschijnen. En wat blijkt? Een halte verder gaan wel een stuk of 3 lijnen de goede kant op! Het kost ff om het allemaal te vinden, maar uiteindelijk.........

leuk hè, dat dagelijks ritme? Ik had nooit gedacht dat ooit op internet te zullen zetten :-)

Maar naast de noodzakelijke toiletborstels, strijkbout en -plank en andere nuttigheden zoals een oversized tv en een buitenproportie koelkast heb ik ook nog een leuk speeltje voor mezelf gekocht. Een prachtige fiets die ik afgelopen vrijdag kon ophalen. Thuis heb ik er nu 4 zitten die vinden dat ze elk recht hebben op kleren, games of andere nutteloze zaken van een vergelijkbaar bedrag. Maar die hebben het mis. De fiets is een noodzakelijke schakel om een echte 'Aussie' te worden. Je telt immers niet mee als je niet sport (er zijn er die volgens mij om die reden ook golf sport noemen) en het liefst moet er wel een risico aan zitten (voetbal is voor watjes, hier doen ze het op z'n Australisch, noemen het footy, en alles mag). Dus wat kan je beter doen dan op vrijdagmiddag iedereen met een stralende glimlach goed weekend wensen met de mededeling dat als ze me maandag niet meer zien dat komt omdat er weer een fietser slachtoffer is geworden van het verkeer. Maar met mijn helm op kon me niets gebeuren! Behalve dan dat ik de weg kwijt was, meer dan een uur over een luizige 10 kilometer heb gedaan en heb ontdekt dat de Harbour Bridge, door de ogen van een fietser, toch echt wel heel lelijk is.

Vanmorgen in alle vroegte weer op de fiets gestapt (als je niet om 6.00am begint met sporten dan hoor je er nog steeds niet bij, ondanks mijn doodsverachting op de fiets. Hoewel ik zelf 7.30 ook wel vond kunnen). En tsjonge, tsjonge, wat verlangde ik terug naar de polder...... Hoewel het met grote snelheid naar beneden suizen wel heeeel fijn is. Bovendien, wat kan mij gebeuren? Ik heb mijn helm op.

Dank voor de reacties op de blog (ookal houd ik er niet van om opgejut te worden, Carola), jullie mails en kaarten (die doen er dus meer dan 10 dagen over). Ik ga mijn helm opruimen.

cheers!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jp:
    23 maart 2014
    Ziet er strak uit Paul! Mooie Giant, met bijpassende outfit. Kan je verzekeren dat de polder op dit moment ook niet alles is. Temperaturen zijn redelijk om te fietsen, maar die eeuwige wind. geef mij de heuvels maar. Met alle bloemen en vogels is klimmen vast ook heerlijk.
  2. Lucy:
    23 maart 2014
    Ha Paul,

Ik weet een mooie fietsroute... Het Royal National Park, net ten zuiden van Sydney. Princess Highway richting zuiden en als je net de bewoonde wereld uit bent, staat Bundeena (linksaf) aangegeven. Je auto parkeren en met de fiets verder... Er wordt veel gefietst daar. Mooie omgeving, niet druk, lunchtentje halverwege aan het water (ook leuk om daar een keer te kajakken! Hebben wij ook gedaan). Je kan fietsen tot het strand (let op: er zijn daar niet altijd lunch of koffiegelegenheden), of naar het plaatsje Bundeena. Daar hebben ze wel lunchgelegenheid of je gaat bij mijn schoonfamilie op de koffie... Dat vinden ze zeker leuk! Heen en terug fietsen is schat ik een kleine 50 km... Ben benieuwd of je het gaat proberen!
  3. Petra:
    24 maart 2014
    Weer een feest om te lezen!
  4. Lotte:
    Leuke selfie oom! En weer een leuk verhaal om te lezen. Liefs van Lotte
  5. Erik:
    Hoi Paul,
    Fietsen is inderdaad de allermooiste sport!

Dit weekend hoefde je gelukkig niet naar de hockey. In een ijskoud en windig IJburg kijken naar de meiden die er geen zin in hadden is geen pretje. Ze misten duidelijk jouw opruiende (en positieve..) teksten om de boel aan de gang te krijgen. Desalniettemin hebben ze 2-1 gewonnen maar vraag niet hoe.
    Geniet van je avontuur daar en wij proberen hier door een nucleaire top heen te komen. Zal wel voorpagina nieuws zijn daar... Groeten, Erik
  6. Carola:
    24 maart 2014
    Ik ben echt beledigd nu!
  7. Michel:
    24 maart 2014
    Heel leuk om te lezen Paul. En je houdt het heel netjes vol om steeds weer leuke verhalen neer te zetten.
  8. Carola bus:
    hihi leuk oom paul!!! :) xoxo (berenxoxo) van melie
  9. Leendert:
    26 maart 2014
    Geweldig verhaal weer Paul.
    Las in een reactie iets over je absentie bij de hockeywedstrijden… Nou ook bij de voetbal wordt je gemist! Gelukkig is de kantine bezetting toch nog rond gekomen, ha-ha.

De nieuwe foto's en verslagen van de wedstrijden staan weer op de teampagina, ik heb de URL van de laatste match in dit bericht als website ingevoerd, makkelijker kunnen wij het niet maken.
    Vergeet je helm niet op te zetten, dat zal ook wel wennen zijn die helmplicht op de fiets in Oz, ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal en foto's.

gr,

Leendert.
  10. Edith:
    4 april 2014
    Hi Paul, nou mijn uitje naar Terschelling was toch heel wat minder opwindend als ik dit allemaal zo lees. Intussen ben ik zelf hier ook weer op mijn racefiets gestapt... heerlijk! En gelukkig - eindelijk - ook eens wat minder wind...
    Keep me posted!
    Groeten. Edith