Happy Christmas

25 december 2014 - Sydney, Australië

Terwijl de zon er lustig op los brandt, het zwembad op zijn tijd de nodige verkoeling biedt, de donkere dagen hier best licht blijken te zijn en de zomervakantie voor de kinderen alweer bijna 4 weken op streek is, vieren wij hier een 'Happy Christmas'. Anders dan we gewend zijn, zal ik maar zeggen. Geen verjaardag te vieren van mijn vader (gefeliciteerd, pa!!), geen gourmet met de schoonfamilie. In plaats van de auto te moeten schoonkrabben van het ijs, zoeken we naarstig naar de knop van de airco als we instappen. Proberen we aan de echte Aussies uit te leggen waarom we geen pakjes doen op Christmas eve (je ziet de meewarige blik in hun ogen), en leggen we uit dat Sinterklaas veel authentieker is. Leggen we uit dat we 'Met kerst gewoon lekker thuis blijven', wat de meewarige blik onmiddelijk doet veranderen in een blik van ongeloof, medelijden gecombineerd met overduidelijke verbijstering.

Jullie zien: na een jaar - of een half jaar, afhankelijk van wiens perspectief je kiest - in dit prachtige land, zijn we al volledig ingeburgerd en weten we ons op de cruciale momenten al naadloos aan- en in te passen! Voor een uiterst creatief bewijs van deze stelling verwijs ik naar de laatste video die ik heb ge-upload, gemaakt door Niels.

En wat het komend jaar brengt, we weten het niet, maar we hebben er alle vertrouwen in. Rick begint zijn IB program en zal voor Nederlands in ons najaar al de eerste examens moeten doen. Emma gaat naar de vierde en hoeft lekker noooooooit meer Frans te leren. Niels zal in de 2e beginnen en nooit meer de shock hoeven mee te maken van het leren van Latijn in het Engels terwijl hij beide talen niet machtig is: Latijn heeft hij lekker laten vallen en Engels praat hij inmiddels net zo snel als dat hij Nederlands praat.  En Ingrid? Die is nog steeds niet gewend aan haar bestaan als taxi chauffeuse, maar geniet ter compensatie enorm van het sporten en wandelen met een vast groepje vriendinnen.

Het is een mooi, soms emotioneel en vaak spannend jaar geweest. Vanuit het verre Sydney danken wij jullie allemaal, lieve familie en vrienden, voor de berichten, mails en skypes en wensen wij jullie een:

HAPPY CHRISTMAS & BLESSED NEW YEAR

Paul​, Ingrid, Rick , Emma en Niels

1. Petra:
    29 december 2014
    Hele goede jaarwisseling gewenst en rustiger vaarwater voor 2015!
  2. Arne Lang:
    31 december 2014
    Hoi Paul,

Hopelijk hebben jullie een prettige kerst gehad!

Het lijkt ons erg leuk om te horen hoe het met jullie gaat en het hele gezin te ontmoeten. Wel was het even plannen, daardoor duurde het even. We willen op zaterdag 3 januari aankomen in de Blue Mountains (we overnachten daar) maar zouden daarvoor graag langs komen voor een (vroege) lunch en/of een goede bak koffie. Hopelijk komt dat voor jullie nog uit?

Verder hebben wij een Australisch mobiel nummer: 04-22267599.

Alvast een goede jaarwisseling gewenst en hopelijk tot zaterdag!
    Arne en Angelina