Port Douglas

4 oktober 2015 - Sydney, Australië

Dit keer kan ik eigenlijk volstaan met ´zie de foto´s´. Want wat een geweldig land blijft dit toch. De afgelopen week was de tweede (en laatste) week van onze 'voorjaarsvakantie' en hebben we doorgebracht in Port Douglas, een kleine badplaats ongeveer 80 kilometer noordelijk van Cairns. De conclusie van de kinderen was dat dit 'by far' de beste vakantie was die we in Australië hebben doorgebracht. Toegegeven, de accommodatie, een fijn huis op loopafstand van de zee, hielp daar behoorlijk aan mee. 'Stukken beter dan die tent in Uluru'. Maar we waren allemaal echt onder de indruk van de pracht van het Great Barrier Reef. Na een boottocht van 1,5 uur kwamen we aan bij een in het (buitenste) rif aangelegde ponton waar we een kleine 4 uur konden zwemmen en snorkelen. Wat je leest is waar, namelijk dat het rif door toerisme in kwaliteit minder wordt. Het is ook waar dat het rif en de vissen prachtig zijn om te zien. 'Hoogte' punt was de duik die Emma en ik maakten en ons op 12 meter diepte bracht. Waar we letterlijk de captain Nemo visjes de hand konden schudden. Een geweldige ervaring.

Maar ook de oerbossen van het Daintree National Park en van Cape Tribulation zijn meer dan indrukwekkend. De bomen en varens die letterlijk halverwege een andere boom groeien om zo  een plekje dichter bij het licht te hebben (handig: de zaden waaruit ze groeien zijn ooit door een vogel gegeten maar niet verteerd, uitgepoept en 'met geluk' en goede mest op een boomtak beland). En weer hebben we dieren gezien die we alleen uit de dierentuin kennen. Een cassowary die voor de auto de weg overstak, een zee arend met een spanwijdte van bijna twee meter en een paar krokodillen. Die krokodillen zijn wel saai overigens, liggen alleen maar stil in de zon. Groot was dus de aandacht toen een koe op een meter of 10 van de croco ging drinken, zou dit het overleven.....................? Ja dus, saai die croco's.

Ondertussen is het voorjaar in Sydney begonnen. Vanochtend (om 8 uur 's) was het bij het fietsen al 28 graden en de temperatuur zal later vandaag de 35 graden aantikken. Ik zit dit stukje dan ook licht zwetend te typen. Gelukkig maar voor een paar dagen, dan wordt het weer normaal. Maar, hoera!, het winter uniform kan weer ingeruild voor de zomer jurk. En gisterenavond konden we voor het eerst weer de BBQ gebruiken en de hele avond met vrienden en een goed glas wijn tot middernacht buiten zitten.

Maar, zoals gezegd, ik kan vandaag eigenlijk volstaan met alleen de foto's. Hoewel, de GoPro was ook erg leuk.

Cheers, Paul

1. Ed en Bar:
    4 oktober 2015
    Oh, hoe heerlijk !
    We hadden de crocodillen idd wel actiever verwacht. Hoe sneu ook voor Bertha.... ;)
    Liefs vanuit een zonnig Nieuw-Vennep xxx
  2. Karin Kruidenier:
    4 oktober 2015
    Wat een omgekeerde wereld is het toch als we jullie verhalen lezen en wat fijn dat jullie al deze mooie dingen mogen meemaken. Gelukkig veel foto's. willen we straks ook allemaal zien. Wij gaan zoetjes aan de herfst tegemoet. hebben vandaag nog een mooie motorrit gemaakt naar Jeroen en in het zonnige Amsterdam gezellig zitten lunchen en bijgepraat met onze dokter in spé. Inderdaad geen croco's maar wel vliegende zwanen en spreeuwen in een zwerm. Groet aan allemaal van ons.
  3. Martine:
    8 oktober 2015
    Hiermee hebben jullie de ontberingen van de kampeervakantie wel goed gemaakt bij de kids denk ik! Ziet er prachtig uit, op Instagram zagen we ook al leuke foto's van Rick en Emma langskomen. Nu weer lekker in het zomer tenue naar school. Geniet van de BBQ-avonden! Groetjes, Martine